Jodendom, christendom, islam: de koningin van Scheba is een figuur die in vele godsdiensten voorkomt.
Vereeuwigd in de Bijbel en de Koran, gevierd in muziek en schilderijen van de oudheid tot heden, heeft deze mysterieuze vrouw een semi-legendarisch karakter dat haar voor veel historici fascinerend maakt.
Voorgesteld als een machtige koningin die koning Salomo bezocht met bergen goud en geschenken, is de koningin van Sheba een van de belangrijkste onderwerpen van legendes geworden. Dat geldt in de oosterse cultuur, maar ook in de Europese en Afrikaanse.
Maar wie was deze koningin?
En waar kwam ze precies vandaan?
Welke boodschappen zou ze kunnen verbergen?
Zoals we samen zullen ontdekken, zijn deze vragen vandaag de dag nog steeds onbeantwoord.
DE LEGENDE VAN DE KONINGIN VAN SABA IN DE BIJBEL
Volgens de Bijbel en de Thora was er eens in het land Israël een koning met de naam Salomo.
Bij iedereen bekend om zijn rijkdom, wijsheid en filosofische kwaliteiten, wordt hij in het Oude Testament aan ons voorgesteld als een van de grootste leiders aller tijden. Hij is degene die de Tempel van Salomo bouwde en het Hebreeuwse volk, de dochters en zonen van God (of Jehova in de Torah) een koninkrijk aanbood.
Volgens de Schrift vroeg Salomo aan God om hem de wijsheid te geven om zijn volk, de Hebreeërs, goed te besturen. Dit werd hem geschonken, samen met overvloedige rijkdom en een reputatie die hem tot ver buiten zijn grenzen bekend maakte.
Het bezoek van de koningin aan de heerser van Israël
En zo kwam het dat een buitenlandse heerser over hem hoorde: we hebben het, zoals te verwachten, over de koningin van Scheba.
Nieuwsgierig naar de man die door iedereen als de modelkoning werd beschouwd, besloot zij naar Jeruzalem te reizen om Salomo te ontmoeten. Meer bepaald wilde zij de vermeende oneindige wijsheid van de koning testen, dus bereidden zij en haar adviseurs een reeks raadsels voor om hem op de proef te stellen.
De koningin van Scheba kwam echter niet met lege handen.
Zoals de Bijbel ons leert:
“Zij kwam naar Jeruzalem met een zeer groot gevolg, en met kamelen met specerijen, goud in zeer grote hoeveelheden, en edelstenen […].
Zij gaf de koning honderd twintig talenten goud en een zeer grote hoeveelheid specerijen en edelstenen. En er kwamen niet meer specerijen dan de koningin van Sheba aan koning Salomo gaf.
En de schepen van Hiram, die goud uit Ophir brachten, brachten ook uit Ophir een grote hoeveelheid sandelhout en edelstenen.” – I Koningen 10:2-10
De legendarische wijsheid van Salomo
Zoals verwacht vroeg de koningin hem dus ook enkele raadsels.
Dat kunnen we verwachten, maar ja, koning Salomo kon ze gemakkelijk beantwoorden. De Hebreeuwse koning had de wijsheid van de profeten en de wijsheid van het woord van God.
Dit liet niet na indruk te maken op de koningin van Scheba, zoals we kunnen zien in dit tweede bijbelgedeelte:
“Zij ging naar Salomo en vertelde hem alles wat haar op het hart lag.
Salomo beantwoordde al haar vragen, en er was niets dat de koning haar niet kon uitleggen.
En de koningin van Scheba zag al de wijsheid van Salomo, en het huis dat hij gebouwd had. – I Koningen 10:2-4
De bron van een koninklijke bekering
Interessant genoeg is deze passage ook getint met het begin van een bekering van de koningin van Scheba, zoals we hier duidelijk zien:
“Gezegend is uw volk, gezegend zijn uw dienaren die voortdurend voor uw aangezicht staan, die uw wijsheid horen.
Gezegend zij de Heer, uw God, die u de troon van Israël heeft gegeven! Omdat de HEER Israël eeuwig liefheeft, heeft hij u koning gemaakt om recht en gerechtigheid te doen. – I Koningen 10:8-9
Dit verslag dat we zojuist samen hebben ontdekt, is de officiële versie die in de Bijbel wordt genoemd, de enige waarover historici het eens konden worden.
Er zijn echter andere tradities, die we nu samen zullen bespreken.
DE ETHIOPISCHE VERSIE
In veel Oost-Afrikaanse culturen, en met name in Ethiopië, wordt de koningin van Sheba afgeschilderd als een vrouw uit de regio.
De Kebra Nagast, het Ethiopische nationale epos dat verslag doet van het ontstaan van het land, vertelt ons over haar als een prominente figuur.
Het is duidelijk dat de Kebra Nagast enkele details aan onze legende toevoegt die, hoewel puur historisch gezien twijfelachtig, ons veel vertellen over de Ethiopische cultuur.
De affaire tussen koning Salomo en onze koningin
Het verhaal vertelt ons dat de koningin van Scheba enige tijd bij koning Salomo verbleef alvorens naar huis terug te keren. Als ongetrouwde vrouw waarschuwde zij de koning haar niet aan te raken. Hij zei haar dat ze in ruil daarvoor niets van hem mocht aannemen.
De eerste nacht echter maakte de droge lucht van Israël de keel van de koningin droog, zodat ze opstond om een glas water te halen. Korte tijd later kwam Salomo haar confronteren en wees erop dat, aangezien zij zijn overeenkomst had verbroken, ook hij vrij was van de zijne.
Uit hun verbintenis werd een koning geboren
De twee heersers brachten samen de nacht door en toen ze naar haar koninkrijk terugkeerde, zag de koningin van Scheba dat ze zwanger was geworden. Ze voedde het kind op, een zoon die ze Menelik noemde, en maakte van hem een groot koning.
Toen hij volwassen was, besloot Menelik zijn vader in Israël op te zoeken. Bij zijn terugkeer bracht hij een van de kostbaarste schatten mee: de Ark van het Verbond, de oorspronkelijke heilige tekst met de Tien Geboden die God aan Mozes had gegeven.
Volgens de Ethiopische traditie is dit onbetaalbare voorwerp nog steeds in het bezit van de heersers van de Ethiopische koninklijke familie.
DE KONINGIN VAN SHEBA IN DE QU’RAN
De andere belangrijke versie van de legende van de koningin van Sheba is te vinden in de Koran. De islamitische traditie vertoont echter enkele grote verschillen met de versies die wij zojuist samen hebben genoemd.
Allereerst staat de koningin van Sheba bekend als Bilqis. Salomo daarentegen wordt Soliman genoemd.
De koning van de Joden, bovendien niet tevreden met het verkrijgen van wijsheid en rijkdom, bezat de goddelijke gave om met demonen, djinn en vogels te spreken.
Een rijke maar ontrouwe koningin
Volgens deze versie van de legende hoorde Salomo op een dag van een van zijn bodevogels dat er in een ver koninkrijk een machtige koningin woonde die niet God, maar afgoden en de zon aanbad.
Deze koningin bezat bovendien genoeg rijkdom om op een gouden troon te zitten. Ondanks dit alles besloot onze koning haar een brief te sturen met het dringende verzoek deze heidense praktijken af te zweren.
De koningin antwoordde met alle beleefdheid van een wereld die ze zou weigeren. Bovendien stuurde ze bergen geschenken, ongetwijfeld met het idee om koning Salomo over te halen en zijn zegen te verkrijgen.
Onverschrokken besloot de heerser van Israël de koningin van Scheba persoonlijk uit te nodigen om een praatje met haar te maken.
Een wijze koning
Kort voor zijn komst herinnerde Salomo zich dat de koningin een gouden troon had. Bovendien had ze geprobeerd hem te verzachten met louter materiële geschenken.
In zijn grote mystieke wijsheid besefte hij dat hij te maken had met een vals en materialistisch persoon die alleen onder de indruk zou zijn van het vertoon van rijkdom.
Daarom ontbood hij een djinn, die hij vroeg hem een kopie van de troon van de koningin van Sheba te brengen, wat de geest accepteerde. Deze koninklijke zetel werd opgesteld in een kamer met een kristallen vloer, en toen de koningin arriveerde, nodigde Salomo haar uit om erop te komen zitten, alsof het haar huis was.
Het effect dat dit op haar had was zo intens, zo krachtig, dat zij zei:
“Heer, ik heb mijzelf onrecht aangedaan, ik onderwerp mij met Salomo aan Allah, de Heer van het heelal” – Soera 27:44
Slechts een bekering?
Het verhaal in de Koran eindigt hier, op het punt waar de koningin van Scheba zich dus bekeert. Sommige versies van het verhaal suggereren echter dat zij zelfs met koning Salomo trouwde. Het einde van de afgoderij zou dus hand in hand zijn gegaan met persoonlijke vervulling…
Meer in het algemeen heeft de islamitische traditie de legende van de koningin van Sheba tot de basis en het centrum gemaakt van een uitgebreide cyclus van verhalen en mythen.
ANDERE GEZICHTSPUNTEN
We hebben samen de bijbelse, Ethiopische en islamitische versies van onze legende bekeken. Er zijn echter ook andere, latere versies waarin de mysterieuze koningin van Sheba voorkomt.
Zo gebruikten sommige christelijke monniken in de Middeleeuwen het Nieuwe Testament als basis om een verband te leggen tussen een “Koningin van het Zuiden”, die meerdere malen in de verzen van de Evangeliën wordt genoemd, en de Koningin van Scheba.
In de regel kiest de Europese religieuze kunst, met name de schilderkunst, vaak deze semi-legendarische vrouw als onderwerp van haar werken, alleen of vergezeld van koning Salomo of een profeet uit de Hebreeuwse Bijbel.
Onze vorstin is ook bijzonder populair bij de kopten, of christenen uit het Oosten, zoals blijkt uit de vele verhalen en vertellingen die naar haar verwijzen.
De andere belangrijke traditie waarin zij wordt afgebeeld is die van de Talmoed. Dit heilige boek van het Joodse volk verzet zich van zijn kant tegen het bestaan van een dergelijke koningin, en aanvaardt haar slechts te zien als een allegorie, een figuur die aardse rijkdom vertegenwoordigt en die, zelfs zij, de macht van koning Salomo erkende. Zo zul je (bijna) nooit over de koningin van Sheba horen in een Hebreeuwse synagoge of tempel.
Eén tak van het jodendom heeft zich echter op deze figuur toegelegd: de kabbala. Een mystieke tak van de Joodse religie, Kabbala is duister en omvat offers, bijna heidense riten en verboden verering. In die zin raden wij de beoefening ervan af.
Ten slotte is het misschien ook interessant om op te merken hoe de Perzen (ongetwijfeld beïnvloed door de Joodse traditie) ons vertellen over de koningin van Sheba als een machtige tovenares, dochter van een Chinese koning en een fee. Voor een Perziër roept het horen van de naam van de koningin van Sheba dus een vaag Semitisch karakter op met een bijna magische uitstraling.
WIE WAS WERKELIJK DE KONINGIN VAN SHEBA?
De Bijbel vertelt ons dus over de koningin van Scheba, ja, maar er wordt nooit gezegd wat Scheba precies is.
We kunnen gemakkelijk begrijpen dat het een koninkrijk is, maar er wordt niets gezegd over de aard of de ligging ervan. Veel tradities, voornamelijk uit de Koran, geloven dat onze koningin eigenlijk afkomstig was uit het koninkrijk van Sheba, dat ooit in het zuidelijk deel van het Arabisch Schiereiland (Arabië en het huidige Jemen) lag.
Anderen, voornamelijk christenen en Ethiopiërs, geloven dat het koninkrijk Sheba de vroegere naam is van het koninkrijk Ethiopië. Voorstanders van deze hypothese stellen met name Saba vast als de voorouder van het koninkrijk Aksum, dat zelf de voorouder van Ethiopië is.
Ook al is het nogal ingewikkeld om deze twee standpunten te scheiden, historici weten dat het nauwelijks een andere plaats kan zijn. Sommige bronnen spreken van banden met de Egyptische farao’s, met Babylon of Mesopotamië, maar die zijn echt in de minderheid.
De koningin van Scheba bracht immers vele rijkdommen mee toen zij Israël bezocht, waaronder wierook. Wij weten dat wierook destijds alleen in het Midden-Oosten in deze twee regio’s werd verbouwd.
Ondanks tientallen jaren werk van gepassioneerde historici blijft de rest van de kwestie een mysterie. Archeologen, theologen en exegeten zullen hier nog vele jaren over kunnen nadenken.
EXTRA BRONNEN
Vandaag hebben we de buitengewone legende ontdekt van een koningin die in vele culturen en spiritualiteiten voorkomt.
Als zodanig zijn hier enkele collecties op onze site die daarmee verband houden:
- Hier vindt u enkele symbolen uit de Joodse traditie, want de koningin van Sheba komt inderdaad uit deze religie.
- Hier is een collectie gewijd aan de Islam, haar mysteries, haar geheimen en haar geluksamuletten.
- Onze koningin is onlosmakelijk verbonden met Afrika, en hier vindt u enkele accessoires, emblemen en sieraden die verband houden met dit continent.
Meer in het algemeen vindt u hier enkele externe bronnen waarmee u zich kunt verdiepen in onze legende:
- Waardevolle informatie over koning Salomo, met wie onze koningin sterk verbonden is.
- Andere over het koninkrijk Aksum, want het lijkt erop dat de koningin van Sheba uit deze regio afkomstig is.