Het is moeilijk een beter Mexicaans embleem te vinden dan de Maagd van Guadalupe. Zij verscheen eeuwen geleden aan een inwoner van Mexico-Stad en is de beschermheilige van Mexico en Amerika.
Geassocieerd met onbevlekte zuiverheid, de bekering van miljoenen inheemse volkeren en de eenheid van heel Mexico, staat Onze Lieve Vrouw van Guadalupe centraal in het leven van miljoenen katholieken.
De link naar haar verschijning is de populairste pelgrimstocht in Amerika en haar legende wordt vandaag de dag nog steeds aan kinderen verteld. Kortom, Onze Lieve Vrouw van Guadalupe verdient een artikel!
WIE IS ONZE DAME VAN GUADALUPE?
Zij die door de Mexicanen “Nuestra Señora de Guadalupe” of “La Morenita” wordt genoemd, lijkt de Maagd Maria te zijn zoals zij zich tijdens een van haar vele verschijningen presenteerde.
In die zin draagt de Maagd van Guadalupe de kenmerken die aan de Moeder Gods worden toegeschreven: onvoorwaardelijke liefde, grote zuiverheid, naastenliefde, mededogen, geduld, enz.
Haar voornaamste bijzonderheid ten opzichte van de andere verschijningen van Onze Lieve Vrouw ligt in feite meer in haar vorm dan in haar boodschap.
Terwijl (zoals we in het vorige punt zullen zien) haar boodschap niet verrassend is gezien wat de christelijke kerk leert, is haar verschijning nogal eigenaardig.
Terwijl de Maagd Maria meestal wordt afgebeeld als een blanke vrouw, met een bleke en serene teint, lijkt Onze Lieve Vrouw van Guadalupe van gemengd ras te zijn geweest, of in ieder geval veel bruiner dan we hadden kunnen verwachten.
De verschijning van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe schiep zo nieuwe hoop in de harten van miljoenen ongelukkigen, bracht de vereniging van een heel volk rond hun geloof tot stand en was de bron van tonnen en tonnen inheemse bekeringen in heel Amerika.
Het is niet voor niets dat religieuze sieraden die haar eer bewijzen, zoals deze medaille van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe of deze ring die haar voorstelt, zo gewaardeerd worden door Mexicanen, ja, maar ook door christenen over de hele wereld voor wie de boodschappen van de Maagd belangrijk zijn.
Meer in het algemeen bevat onze collectie religieuze medailles (die u hier kunt raadplegen) vele accessoires die verband houden met heiligen en grote figuren van de Kerk.
Kortom, hoewel zij meer dan 480 jaar geleden aan ons verscheen, is haar impact nog steeds in ruime mate voelbaar.
DE GESCHIEDENIS VAN HAAR VERSCHIJNING
Om de boodschappen van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe te begrijpen, is het noodzakelijk om alles te weten over haar legende en meer in het bijzonder de context van haar verschijning.
De kaart waarin de Maagd verscheen was namelijk bepalend voor de geschiedenis van het katholicisme in Mexico en meer in het algemeen voor het leven van miljoenen mensen.
Meer in het algemeen heeft het onderwerp van de verschijningen van Onze Lieve Vrouw altijd de harten van de gelovigen bezield. Hier volgt een lijst van enkele van haar erkende verschijningen.
Kortom, laten we zonder meer het verhaal van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe ontdekken.
Cuauhtlatohuac (of Juan Diego), een indiaan als ieder ander
Ons verhaal begint in december 1531 toen een 57-jarige man, Cuauhtlatohuac genaamd, besloot zich tot het katholicisme te bekeren.
Cuauhtlatohuac behoorde tot het Azteekse volk, dat ooit over het grondgebied van Mexico heerste, maar dat door de Spaanse veroveraars was onderworpen en, tot op zekere hoogte, afgeslacht.
Hij besloot zich te bekeren vanwege de boodschap van liefde en verlossing die de katholieke godsdienst bood, een boodschap die hem van groot nut zou zijn gezien het lijden dat zijn volk te verduren had.
Hij werd gedoopt en kreeg de naam Juan Diego.
Als nieuw katholiek besloot Juan Diego naar een mis ter ere van de Maagd Maria te gaan die werd gehouden in een nabijgelegen dorp…
Een eerste verschijning van Onze Lieve Vrouw
Onderweg moest Juan langs een heuvel lopen die door de plaatselijke bevolking “Tepeyac” werd genoemd.
Daar hoorde hij een vreemde muziek, zacht en lijkend op het getjilp van vogels.
Nieuwsgierig naar wat er aan de hand was, kwam Juan dichterbij. Toen verscheen er een stralende wolk aan de hemel, met daarin een jonge vrouw met een indiaans uiterlijk en gedrapeerd in het gewaad van Azteekse prinsessen.
De Vrouwe sprak tot hem in zijn eigen taal, die van de inheemse Mexicanen, en stuurde hem om het nieuws van haar verschijning bekend te maken aan de bisschop van zijn bisdom, een franciscaanse priester die Juan de Zumarraga heette.
Degene die aan hem was verschenen vroeg hem een kerk te bouwen op deze plaats, op deze heuvel.
En een seconde!
Vers bekeerd als hij was, begreep Juan Diego nog geen tekenen die voor elke christen duidelijk zouden zijn geweest. Immers, zonder catechismus en met een heidense culturele achtergrond, wie had het beter kunnen doen?
Kortom, geloof het of niet, de man had nog niet begrepen dat hij te maken had met een verschijning van de Maagd Maria.
Dus toen hij naar de bisschop ging, beschreef hij wat hij gezien had, ja (inclusief de duidelijk inheemse afkomst van de Vrouwe), maar zonder haar duidelijk te benoemen als de Moeder van Christus.
De bisschop twijfelde daarom en stuurde Juan weg zonder hem veel belang toe te kennen.
Toen hij vervolgens vol ongeloof naar huis terugkeerde, verscheen Onze Lieve Vrouw van Guadalupe een tweede keer aan hem en vertelde hem deze keer duidelijk wie ze was.
Volgens de overlevering zei Onze Lieve Vrouw deze woorden: “Luister, mijn zoon. Ik zou velen kunnen sturen. Maar jij bent degene die ik voor deze taak heb uitgekozen. Dus ga morgenochtend terug naar de bisschop. Zeg hem dat de Heilige Maagd Maria, Moeder van God, jou gestuurd heeft en herhaal hem mijn grote wens voor een kerk op deze plaats.
Een derde, meer bloemrijke verschijning
Juan keerde dus een tweede keer terug naar de bisschop, die hem meer krediet gaf dan de eerste.
De bisschop was echter niet overtuigd: hij wilde bewijs, alles wat maar kon bevestigen wat Juan Diego zei.
De Maagd van Guadalupe verscheen voor een derde en laatste keer aan Juan op 10 december 1531.
Ze vroeg hem bloemen te gaan plukken op de heuvel. Opgemerkt moet worden dat de heuvel in die tijd van het jaar normaal gesproken kaal en zonder begroeiing was.
Al na een paar stappen kwam Juan enkele Castiliaanse rozen tegen, een prachtige bloemsoort die destijds alleen in Europa groeide.
Toen hij er een paar plukte en ze in zijn mand legde, begonnen de bloemen ook te bloeien en openden zich plotseling, als bij wonder.
Terugkerend naar de bisschop nam Juan Diego de bloemen en verborg ze in zijn mantel.
Toen hij voor de priester kwam, opende hij zijn mantel en liet de bloemen eruit. In zijn mantel was bovendien een gezicht getekend alsof het scheen met een ongewoon licht, het gezicht van de Maagd van Guadalupe.
Het beschermheerschap van heel Mexico
De bisschop was overtuigd van de waarheid van Juan’s woorden.
Dus liet hij een kerk bouwen waar de Maagd was verschenen, zoals zij had gevraagd.
Dit verhaal verspreidde zich spoedig door heel Mexico (toen bekend als “Nieuw Spanje”) en, door toeval van de geschiedenis en het oorzakelijk verband, werden binnen tien jaar miljoenen inboorlingen bekeerd.
Ongeveer twee eeuwen later, in 1727, werd Onze Lieve Vrouw van Guadalupe officieel uitgeroepen tot beschermheilige van Nieuw-Spanje.
Ook nu nog wordt de plaats waar de eerste kerk werd gebouwd bezocht door miljoenen gelovigen en is het heiligdom dat eromheen werd opgericht het eerste bedevaartsoord in Amerika (Zuid-, Midden- of Noord-Amerika).
De boodschap van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe
Meer dan alleen een verzoek om een kerk ter ere van haar te bouwen, droeg Onze Lieve Vrouw van Guadalupe in haar verschijningen een grote boodschap van hoop uit.
In feite spreekt ze tot Juan als een moeder, een moeder die aanwezig was om haar kinderen te helpen hun fouten recht te zetten, een moeder die de kreten van lijden van de borsten hoorde en hen kwam steunen.
In het bijzonder zei ze tegen Juan Diego dat haar moederlijke liefde ook zou gelden voor “alle mannen van deze aarde, ongeacht hun afkomst, alle mannen die haar liefhebben en tot haar bidden”. Met deze belofte noemden sommigen haar “Moeder van Barmhartigheid”.
Geconfronteerd met een situatie waarin de heidense inboorlingen werden onderdrukt, soms met bloed en geweld, kwam de Maagd hen een barmhartige hand bieden, ongeacht hun afkomst of groepering.
Als deze boodschap van liefde en hoop u aanspreekt, neem dan een kijkje in de christelijke sectie van onze website: u vindt er vele voorwerpen met deze gedachten.
ONZE DAME VAN GUADALUPE: PRE-CHRISTELIJKE WORTELS?
De verschijning van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe houdt rechtstreeks verband met het oude Azteekse geloof, waar de Maagd bepaalde attributen aannam die in staat waren boodschappen over te brengen aan een inwoner van de heidense cultuur.
De plaats waar zij verscheen, de heuvel van Tepeyac, was in feite een oude heilige plaats gewijd aan Tonantzin, de “hoogste” Azteekse godin, die werd beschouwd als de moeder van het leven en andere godheden.
Ja, vóór hun kerstening volgden de Mexicanen een duizend jaar oude heidense cultuur. Hier is wat informatie over het onderwerp.
Ook de man die de Maagd kiest om aan te spreken is veelzeggend. Juan Diego, vroeger bekend als Cuauhtlatohuac, een inboorling die de keuze maakte om zich te bekeren en Christus als zijn redder te erkennen… maar ook een man die geleden had in zijn vlees (we hebben het niet verteld om het verhaal niet te lang te maken, maar hij was in feite weduwnaar), net zoals het Mexicaanse volk zelf geleden heeft.
We zullen later in dit artikel zien met de analyse van elk symbool, maar naast dit alles verscheen de Maagd van Guadalupe met vele symbolen die we kunnen interpreteren als een definitief kruis (om zo te zeggen) op het archaïsche geloof uit het verleden.
Kortom, in de harde omgeving waarin de nakomelingen van de Azteken leefden, kwam de Maagd hen een uitnodiging tot vrede aanbieden.
ZIJN PLAATS ALS SYMBOOL VAN MEXICAANSE EENHEID
De Mexicaanse cultuur is complex.
Als we haar zouden moeten samenvatten, zouden we haar kunnen omschrijven als de ontmoeting tussen de Spaanse veroveraars en de Meso-Amerikaanse beschavingen, met een grote katholieke vurigheid.
Tegenwoordig is de bevolking vrij homogeen en, afgezien van enkele regionale bijzonderheden, beschouwt iedereen zich als Mexicaan.
Dit was echter niet altijd het geval.
In de begintijd van het land (dat toen een kolonie was) was er een duidelijk onderscheid tussen inheemse Mexicanen en Mexicanen van Europese afkomst. Een van de belangrijkste kenmerken was de godsdienst, want de inheemsen waren slechts in beperkte mate bekeerd tot het katholicisme.
Met de verschijning van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe vond een dubbele opmars naar de eenwording van Mexico plaats.
Enerzijds bekeerden de Azteken en andere Nahuatls zich massaal, wat hun integratie vergemakkelijkte.
Anderzijds, aangezien de Maagd verscheen in de gedaante van een mestizo, konden de Spanjaarden niet anders dan accepteren dat, jawel, ook deze mensen met wie zij samenleefden het grote huis van de katholieke kerk konden binnentreden.
Als u ooit Mexico bezoekt, zult u zien hoe belangrijk het beeld van de Maagd van Guadalupe is in het land. Overal zijn standbeelden, altaren en straten aan haar gewijd.
Maar alleen in tijden van beproeving is de vurigheid voor deze figuur het grootst.
Zo werd tijdens de Mexicaanse Onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje (1810-1821) op de vaandels van de opstandelingen deze Maagd afgebeeld, die hen kracht en moed gaf voor de strijd.
RELIGIEUZE SYMBOLIEK IN HAAR VOORSTELLINGEN
Zoals je zou verwachten zijn er hele boeken geschreven over Onze Lieve Vrouw van Guadalupe.
Het is voor ons misschien moeilijk voor te stellen als we geen wortels hebben aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, maar deze figuur van de Maagd staat echt centraal in de verbeelding van Mexicaanse christenen.
Kortom, er zijn tonnen verschillende interpretaties van de details van haar verschijning, en hier zijn er enkele van.
Als u geïnteresseerd bent in het onderwerp van christelijke motieven en hun boodschappen, is hier een lijst met de belangrijkste christelijke symbolen uitgelegd.
De sterren op haar mantel
Op de mantel van Onze Lieve Vrouw stonden sterren die, zo wordt gezegd, een perfecte replica waren van de sterrenbeelden aan de hemel.
De boodschap die hier moet worden begrepen is dat deze Vrouwe uit de hemel kwam, en dat zij de koningin ervan was. De sterren zijn dus een teken van het superieure en het bovennatuurlijke (in de primaire betekenis, ‘niet normaal aanwezig in de natuur’).
De blik van Onze Lieve Vrouw
Tijdens haar verschijning zou Onze Lieve Vrouw naar beneden hebben gekeken. Zo wordt zij althans voorgesteld in de katholieke iconografie.
Dit is een teken van nederigheid en mededogen met mensen, zelfs met hen die op hun dieptepunt zijn, die zij met liefde gadeslaat.
Dit beeld is te vergelijken met dat van de oude Azteekse godheden, die altijd recht vooruit keken. De inboorlingen zagen in dit beeld de bevestiging dat zij niet een van hun traditionele godinnen was, maar de Moeder van Christus.
De kleur van haar huid
In plaats van de typische “witte” Madonna verscheen Onze Lieve Vrouw van Guadalupe in de gedaante van een inheemse mestizo.
Door ons een mengeling van Spaanse en lokale volkeren voor te stellen, markeerde zij een eerste unie tussen deze twee groepen, een eerste unie binnen Mexico.
Een medaillon met grote betekenis
Om haar hals droeg Onze Lieve Vrouw blijkbaar een gouden medaillon met een kruis erop.
In de Azteekse cultuur was het dragen van een halsketting een teken van toewijding, van een leven gewijd aan een bepaalde zaak.
In ons geval liet Maria zien dat zij haar leven aan God had gewijd.
Wandelen op de maan
Dit beeld is waarschijnlijk een van de belangrijkste in de iconografie van de Maagd van Guadalupe.
Door over een maansikkel te lopen symboliseert zij de overwinning van het christendom op de oude Azteekse religie en met name op de duistere kant daarvan.
In feite vertegenwoordigde de maan de plaatselijke godheid van dood, nacht en lijden, degene voor wie de meeste mensenoffers werden gebracht.
Door haar symbool zegevierend te overschrijden, gaf de Maagd een boodschap met grote betekenis af.
Een aureool van heiligheid
Het hoofd van de Maagd Maria was blijkbaar omgeven door een nogal bijzonder aureool. Het lijkt te bestaan uit een soort mini-zon, met haar stralen en haar brandende centrum.
Terwijl de maansikkel de godheid van de nacht symboliseerde, vertegenwoordigde de zon de godheid van de dag, de machtigste van het hele Azteekse pantheon.
Ook hier toonde de Maagd, door vooraan te staan, dat God groter was, machtiger dan de Zon zelf.