Volgens de legende terroriseerde in de derde eeuw een verschrikkelijke draak de stad Metz, verslond alle onoplettende kinderen die in zijn buurt kwamen en bracht de hele stad onder zijn juk.
Zijn verschrikkelijke heerschappij had eeuwen kunnen duren als er geen held was gekomen om hem te vernietigen. Sint Clement wist het beest te verslaan en bevrijdde de stad en haar inwoners.
Bekend als de “Graoully”, is dit legendarische wezen het onderwerp van de lezing van vandaag.
Laten we samen zijn geheimen ontdekken en proberen de symbolische boodschappen achter deze bekende folkloristische figuur te begrijpen.
HISTORISCHE ACHTERGROND
Metz is een absoluut opmerkelijke stad. opmerkelijke stad. Haar geschiedenis is rijk en werd gekenmerkt door verschillende tijdperken, de ene nog spannender dan de andere. Haar architectuur maakt haar tot een van de mooiste steden van Frankrijk. Haar folklore en gebruiken maken haar tot een levendig cultureel centrum.
Kortom, de stad Metz heeft veel te bieden.
Verre van louter historisch te zijn, zijn de verschillende stukjes informatie die we hier zullen zien allemaal belangrijk om de legende van de Graoully te begrijpen…
Een invloedrijke stad uit de oudheid!
Als we enkele eeuwen teruggaan, naar de tijd van de Romeinen om precies te zijn, zien we dat de stad Metz is gebouwd op een oude oppidum van de Gallische stam van de Mediomatrici. De plaats lag op het kruispunt van de routes Trier-Lyon en Straatsburg-Reims. Eenvoudig gezegd omvatte het grondgebied van dit Keltische volk een deel van de Grand Est, de streek van Metz ingeklemd tussen de Rijn en de Moezel.
Metz werd al snel een economisch knooppunt van de regio, dat tot 40.000 inwoners verwelkomde en zo een van de grootste steden van Gallië werd.
Als kruispunt in het hart van het land werd Metz beïnvloed door een hele reeks nieuwe ideeën…
Sint Clement en de kerstening van Metz
Eén idee in het bijzonder zou het gezicht van Europa voorgoed veranderen: het christendom. In Metz was destijds een van de eerste christelijke gemeenschappen in de regio gevestigd.
Een bekend man hielp de stad te bekeren. We hebben het over de bisschop Saint-Clement, de legendarische held die de Graoully wist te verslaan.
Tussen historische feiten en populaire legenden is het vrij moeilijk om het ware van het valse te onderscheiden over deze semi-legendarische figuur.
Kortom, later in de 5ᵉ eeuw werd de stad ingenomen door de Franken, die er na hun annexatie enkele van hun politieke autoriteiten installeerden.
Germaanse invloed in de middeleeuwen
Toen het rijk van Karel de Grote uiteenviel onder zijn drie zonen, maakte het koninkrijk Lotharingen (een van de drie Frankische koninkrijken) van Metz zijn hoofdstad, wat de invloed van de stad in de volgende eeuwen markeerde.
Gedurende de hele middeleeuwse periode behoorde Metz tot het Heilige Roomse Rijk onder de bijzondere status van “vrije stad”. Dankzij deze bijzondere organisatievorm kon de stad bloeien met behoud van haar culturele en politieke bijzonderheden.
De Germaanse invloed was in die tijd zelfs zo sterk dat de naam van het wezen waar we ons vandaag voor interesseren erdoor beïnvloed is: “Graoully” schijnt afgeleid te zijn van “gräulich”, wat in het Duits “angstaanjagend” betekent.
BESCHRIJVING VAN DE GRAOULLY VAN METZ
De mooiste beschrijving van de Graoully is waarschijnlijk te vinden in de geschriften van François Rabelais, de beroemde Franse schrijver die Metz bezocht in 1546:
“Het was een monsterlijke beeltenis, belachelijk, afschuwelijk en verschrikkelijk voor kleine kinderen, met ogen groter dan de buik, en het hoofd groter dan de rest van het lichaam, met ruime, brede en angstaanjagende kaken die goed zijn ingesprongen, zowel boven als onder, die men, met de voorziening van een klein touw dat in de gouden stok was verborgen, de ene tegen de andere angstaanjagend liet ratelen, zoals men in Metz doet met de draak van Saint Clement”. – Vierde boek, François Rabelais
De overlevering geeft ons meer details over het uiterlijk en de aard van de Graoully.
Deze reusachtige draak was al zo kortbenig dat hij zich niet kon bewegen en steeds op dezelfde plaats bleef liggen (in de legende is dat het amfitheater van Metz).
Dit maakte hem echter niet minder gevaarlijk, want het beest kon grote vlammen en giftige zwavel uit zijn ondoordringbare, met schubben bedekte lichaam spuwen.
De Graoully van Metz bezat ook de gave om met bepaalde dieren te communiceren, vooral met de giftige slangen die in groten getale in zijn buurt leefden en hun dodelijk gif spuwden in het gezicht van iedereen die het waagde te naderen.
UITLEG VAN DE LEGENDE VAN DE GRAOULLY
De legende van de Graoully als zodanig volgt een vrij klassiek verhaalpatroon.
In de 3ᵉ eeuw verscheen ’s nachts een monsterlijk wezen midden in het amfitheater van de stad Metz.
Nieuwsgierig geworden, besloten enkele kinderen die naast hen woonden te gaan kijken wat er aan de hand was. Het kostte hen het leven: het verschrikkelijke beest blies een enorme vuurstraal, waardoor de kleintjes ter plekke kookten, en beet hen vervolgens met een krachtige slag uit zijn geschubde kaken.
Vele giftige slangen voegden zich bij de aanwezigheid van de Graoully, en geen enkele inwoner durfde nog door de wijk te gaan, en sommigen stelden zelfs voor de stad te verlaten.
Geraakt door de nood van de stad, besloot een christelijke bisschop die in Rome woonde, de inwoners te komen helpen: u kunt zich voorstellen dat we het hier hebben over de heilige Clement.
Hij ontmoette een delegatie van de stad en bood hen een eenvoudige deal aan: als de inwoners ermee instemden zich te laten dopen, zou hij een manier vinden om Metz te bevrijden van de dreiging waarmee ze werden geconfronteerd.
Toen hij oog in oog kwam te staan met de Graoully, staarde de dappere man de draak recht in de ogen. Het monster was zo verbaasd dat een eenvoudige man het tegen hem kon opnemen, dat het enkele ogenblikken met stomheid geslagen was.
Dit gaf de dappere bisschop de gelegenheid om zijn sjaal om zijn nek te gooien en zo de kop van het beest vast te houden die, brullend van de vlammen, de held niet kon raken.
Sint Clement sleepte het beest vervolgens naar de Seille (een rivier die door de stad Metz stroomt). Of het nu een reactie was van de huid van de Graoully of een goddelijke actie, feit is dat het water begon te koken.
Omdat hij te groot was om weg te lopen (vergeet niet dat de Graoully niet kan lopen), zonk hij langzaam naar de bodem van de Seille, waar de inwoners van Metz nooit meer iets van zouden horen.
Om zijn ondergang te vieren werd een emblematisch gebouw opgericht op de plaats waar het monster ooit stond: de kathedraal van Metz had zijn thuis gevonden.
DE PLAATS VAN DE DRAAK IN DE CHRISTELIJKE VERBEELDING
De draak is een zeer complex symbool dat christenen al lang fascineert.
Halverwege een slang, een vogel en een leeuw, wordt de draak over het algemeen geassocieerd met het kwaad. Dit geldt in ons geval voor de figuur van de Graoully van Metz.
In feite zijn er tientallen en tientallen ridderverhalen waarin vrome helden worden afgebeeld in de greep van boze draken.
Voor historici heeft dit waarschijnlijk te maken met de plaats van deze beesten in de Bijbel. In het bijzonder zijn er twee wezens waarvan de beschrijving overeenkomt met ons idee van draken.
Het eerste, bekend als “Leviathan”, wordt gebruikt om Gods macht uit te drukken en de mensen eraan te herinneren dat zij verre van de machtigste zijn:
“Vlammen schieten uit zijn mond, vonken van vuur vliegen van hem af. 12 Rook komt uit zijn neusgaten, als uit een kokende pot of een oververhitte ketel. 13 Zijn adem wakkert kolen aan, uit zijn mond komt een vlam. 14 Kracht zet zich vast in zijn nek. Zij springen van angst voor hem. – Job 41:11-14
De tweede staat in het boek Openbaring en is niets minder dan een voorstelling van de grote aanklager. Met name de draak van Openbaring toont de materiële geweldskracht van de duivel:
“Een ander teken verscheen in de hemel; het was een grote vurige rode draak, met zeven koppen en tien horens, en op zijn hoofden zeven kronen. Zijn staart trok een derde van de sterren van de hemel weg en wierp ze op de aarde. En de draak stond voor de vrouw die op het punt stond te baren, opdat hij haar kind zou verslinden zodra het geboren was. – Openbaring 12:3-4
EEN STRIJD TUSSEN GOED EN KWAAD
Dit idee laat zich raden als we de plaats van draken (en a fortiori de Graoully) in de Bijbel zien: de strijd van de held tegen het beest symboliseert die van het goede tegen het kwade.
Door “de draak te doden” doodt de ideale ridder eenvoudigweg de zonden die in hem leefden.
Soms dient de strijd tegen de draken ook als allegorie voor de verovering van nieuwe gebieden, of het verwerven van schatten (materieel of geestelijk).
In het algemeen zal de juiste interpretatie echter die van de strijd tegen het kwaad zijn.
Als we ons in de historische context van de stad plaatsen, kunnen we verder gaan en de legende van de Graoully van Metz in verband brengen met de evangelisatie van de stad.
Vóór de komst van de heilige Clement volgden de inwoners oude heidense godsdiensten (Gallisch of Romeins) en leefden zij dus een vorm van zonde.
Vanuit christelijk oogpunt, en in het bijzonder voor middeleeuwse auteurs, kan dit worden gezien als een kwaad dat het waard is te worden voorgesteld door een draak.
Door de Graoully te overwinnen, zou de held van ons verhaal dus de overwinning behalen op het geloof van het verleden.
Als we bovendien weten dat ons monster zich bevond in het midden van een gebouw dat symbool stond voor de Romeinse macht (het amfitheater) en dat het zich niet kon bewegen (een allegorie van immobiliteit en het gewicht van gewoonte), wordt alles duidelijker en lijkt de diepe betekenis van de legende zich te openbaren.
OM VERDER TE GAAN
Thionville, Briey, Boulay, Chateau-Salins Pont-à-Mousson: veel steden in Lotharingen herkennen onze verschrikkelijke draak. Mythen en folklore kunnen lokale variaties vertonen, maar het dier blijft emblematisch voor de regio.
Hoe dan ook, hier zijn enkele links die u zouden moeten interesseren als u dit artikel en de legende van de Graoully leuk vond:
- Een reeks Franse geluksamuletten en symbolen, om de regionale bijzonderheden vanuit een andere hoek te ontdekken.
- Een andere in verband met het christendom, want de figuur van Sint Clement die de Graoully bestrijdt, is resoluut christelijk.
- Een artikel van de dinosoria-site over het thema draken, omdat deze wezens al lang de verbeelding van de mens bezielen.
- Een chronologie van de stad Metz, om onze geschiedenis in haar historische context te plaatsen.